Strona główna - Oferta Centrum - Warsztaty/wyjazdy - Kim jesteśmy - Kontakt - Mapa Strony

"Zobacz - w małym żołędziu drzemie potężny dąb, z niepozornego jajka wykluwa się piękny ptak. Pamiętaj, że w najwznioślejszej wizji twojej duszy zawsze rodzi się Anioł... Marzenia są nasionami rzeczywistości, więc rozsiewaj je świadomie i mądrze"
 
Cudowne właściwości bakalii

 
 

Już przed wiekami na Dalekim Wschodzie wierzono w niezwykłą moc owoców, w tym suszonych.
Podstawowymi roślinami uprawnymi były wówczas drzewa migdałowe, figowce, i palmy /daktyle, kokosy/.

Bakalie mają bardzo dużo właściwości odżywczych, pozytywnie działają również na naszą psychikę.
Dzięki tym właściwościom doskonale sprawdzają się jako podstawowy składnik diety poprawiającej samopoczucie, a także jako przekąska zastępująca słodycze, chipsy itp.

Podstawowe substancje odżywcze zawarte w bakaliach to:

Błonnik, który pobudza perystaltykę jelit, a także obniża poziom cholesterolu we krwi. Poza tym wypełniając żołądek zapewnia na długo uczucie sytości, co może być przydatne w walce z nadwagą.
Tłuszcze - dostarczają energii, zapewniają sprawne funkcjonowanie organizmu, mają też korzystny wpływ na stan skóry. Dzięki nim organizm otrzymuje rozpuszczalne w tłuszczach witamin A, D, E, K.
Węglowodany - kolejny składnik, który dostarcza nam energii, dzięki węglowodanom jednak
zmniejsza się zapotrzebowanie na tłuszcz. Powinny one pokrywać połowę dziennego zapotrzebowania energetycznego.
Wapń, magnez i cynk oraz witaminy z grupy B, które regulują pracę znajdującego się w mózgu
ośrodka głodu i sytości oraz poprawiają stan skóry, włosów i paznokci.
Beta-karoten - pomaga on zwalczać nowotwory, a także chroni przed skutkami starzenia się.
Korzystne dla naszego zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe i liczne składniki mineralne.

Dieta obfitująca w bakalie polecana jest zwłaszcza kobietom w okresie menopauzy, osobom
nie lubiącym przejadać się oraz wszystkim cierpiącym na zaparcia, a także w okresach przemęczenia, przepracowania i stanach stresu, napięcia.
Unikać jej powinny natomiast osoby uczulone na orzechy, z chorobami wątroby i wrzodami żołądka.
Ważne jest aby bakalie, zwłaszcza orzechy zostały dobrze przeżute, gdyż źle pogryzione mogą powodować bóle brzucha.
 
 

A oto lista najbardziej popularnych bakalii i ich właściwości

Suszone owoce

Papaja
Owoc ten przyspiesza przemianę białek, podnosi odporność organizmu. Mieszkańcy krajów tropikalnych stosują go jako afrodyzjak /wzmaga siły miłosne/.

Daktyle
Już w starożytności uważano, że zwiększają one siłę i sprawność ciała, poprawiają pamięć, a także pomagają leczyć przeziębienia i bóle głowy. Potwierdziły to obecne badania, które wykazały
w daktylach obecność substancji podobnej w budowie chemicznej i właściwościach do aspiryny. Zawierają one również witaminę A, wapń oraz żelazo, substancje mineralne, karoten i niewielką ilość witamin B1, B2, PP, C.
Są wysokoenergetyczne. Mają właściwości wykrztuśne, obniżają poziom cholesterolu, lekko przeczyszczają. Łagodzą objawy menopauzy i osteoporozy.

Ananasy
Jest to jedyny owoc zawierający enzym o nazwie bromelina, którego właściwością jest m.in. przyspieszanie trawienia, co pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Ponadto suszone /kandyzowane/ ananasy likwidują stany lękowe, zmniejszają uczucie niepokoju.

Banany
Pomimo tego, że banany są wysokokaloryczne regulują gospodarkę wodną organizmu i pomagają odtruć i oczyścić ciało. Poza tym wpływają na nasz wygląd, ponieważ ujędrniają skórę i zapobiegają powstawaniu zmarszczek. Chipsy bananowe doskonale mogą zastępować tradycyjne chipsy ziemniaczane, ciekawą ich właściwością jest ułatwianie zasypiania. W ich skład wchodzą: fosfor, witamina A,C, B1, B2, B6.

Śliwki
Suszone śliwki mają właściwości uspokajające, dlatego poleca się je osobom znerwicowanym. Doskonale sprawdzają się jako dodatek diet odchudzających, ponieważ ograniczają wchłanianie wysokokalorycznych węglowodanów, dzięki pektynom likwidują zaparcia, a także obniżają poziom cholesterolu we krwi i oczyszczają organizm z toksycznych substancji. Są bogate w węglowodany, wapń, magnez, potas, witaminy E, B, PP, C.

Figi
Starożytni wierzyli, że przywracają siły po bitwie. Współcześni naukowcy natomiast wykazali, że figi regulują pracę tarczycy, a także przeciwdziałają rozwojowi komórek nowotworowych. Chronią one również przed zapaleniem dróg oddechowych. Uważa się, że pomagają rzucić palenie. Zawierają dużo magnezu i fosforu, a także wapń, sprawdzają się więc w walce z osteoporozą.
Zawarty w nich potas jest wskazany dla osób z nadciśnieniem.

Morele
Mają one bardzo korzystny wpływ na pracę serca, obniżają ciśnienie krwi, leczą anemię oraz choroby oczu. Suszona morela ma właściwości zasadotwórcze, co wykorzystuje się przy leczeniu nadkwasoty. Morele są polecane szczególnie kobietom, gdyż utrzymują odpowiedni poziom estrogenów
w organizmie. Są bogate w beta-karoten, który jest istotny m.in. w walce z nowotworami oraz pomaga leczyć chorobę wieńcową. Beta-karoten poprawia też odporność, łagodzi bóle mięśni, poprawia wygląd skóry i wzmaga potencję. Poza tym zawierają potas, żelazo, wapń oraz bor.
Jako ciekawostka - stosuje się je w diecie amerykańskich kosmonautów.

Rodzynki
Twierdzi się, że cukry zawarte w rodzynkach nie powodują tycia. Rodzynki poleca się sportowcom oraz osobom prowadzącym bardzo aktywny tryb życia. Wzmacniają odporność fizyczną, poprawiają pracę serca oraz mózgu. Zawierają w swoim składzie bor, który wzmacnia kości oraz błonnik, żelazo, potas, wapń, cynk, magnez i związki mineralne. Znajdują się w nich również witaminy A, C, E i z grupy B.
Mają korzystny wpływ na na płuca, żołądek i jelita. Mogą pomóc rzucić palenie i w miarę bezboleśnie przejść menopauzę.

 

Ziarna i orzechy

Orzechy arachidowe /ziemne/
Są one bogate w błonnik, cynk, fosfor oraz witaminy z grupy B, dlatego zalecane są osobom pracującym umysłowo.
Wysoka zawartość pełnowartościowego białka oraz pożywnego tłuszczu czyni je doskonałym dodatkiem do diety sportowców, dorastającej młodzieży oraz wegetarian i osób prowadzących aktywny tryb życia.

Orzechy włoskie
Mają one bardzo korzystny wpływ na pracę mózgu, poprawiają zdolność koncentracji. Ponadto zawarte w nich wielonasycone kwasy tłuszczowe rozszerzają naczynia krwionośne, dlatego zaleca się je np.
w chorobie wieńcowej. W ich składzie znajduje się bardzo dużo witaminy C, a także B, D, E, PP. Zawierają też tłuszcze, białka, fosfor. Doskonale wpływają na stan cery, włosów i paznokci, są też wskazane w okresie rozwoju i wzrostu dziecka.

Orzechy laskowe
Orzechy te bogate w witaminy B1, B2, C i PP oraz w białka, węglowodany i liczne składniki mineralne są dosyć ubogie w tłuszcz. Mają działanie wzmacniające organizm, dlatego zalecane są osobom przemęczonym, osłabionym oraz pracującym umysłowo.
Podawane zmielone z mlekiem i miodem stanowią doskonałą kurację na katar i kaszel.

Migdały
Jedne z cenniejszych bakaliowych przysmaków. Doskonałe dla osób zestresowanych, mających problemy z koncentracją i pamięcią, ponieważ zwiększają wydzielanie serotoniny /hormonu zadowolenia/. W ich składzie jest bardzo dużo witaminy E, silnego przeciwutleniacza chroniącego przed zawałem serca, a także witaminy PP i z grupy B. Zawierają też magnez, cynk, potas i żelazo,
więc doskonale wpływają na cerę, włosy, paznokcie. Przeciwdziałają miażdżycy.
Wysokokaloryczne - 100 g zawiera 572 kcal.

Pistacje
Podobnie jak orzechy włoskie, dzięki zawartości białka, wapnia, fosforu i nienasyconych kwasów tłuszczowych, bardzo korzystnie wpływają na skórę, paznokcie, włosy oraz dziąsła.

Wiórki kokosowe
Zawierają dużo białka i żelaza, dlatego poleca się je zwłaszcza wegetarianom. W ich skład wchodzi również miedź, magnez, kwas foliowy, potas, witamy B i E oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Regulują one pracę układu trawiennego, poprawiają perystaltykę jelit. Wiórki kokosowe są wysokokaloryczne - 100 g zawiera 606 kcal.

Pestki słonecznika
Polecany w stanach depresyjnych, przy bezsenności i stanach lękowych. Zapobiega powstaniu stresu antyoksydacyjnego, który jest przyczyną zmęczenia mięśni. Zawiera duże ilości witaminy B1, bardzo cennej dla układu nerwowego. Poza tym jest bogaty w: witaminy A, B3, D, E, związki mineralne, cynk, wapń, magnez, potas, żelazo, miedź i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Pestki dyni
Bardzo korzystnie wpływają na pracę mózgu, regulują również /przyspieszają/ przemianę materii. Polecane na problemy z trądzikiem i wypadaniem włosów. Zawierają dużo cynku i lecytyny, poza tym sole mineralne, błonnik, białka, enzymy i żywice. Zawierają również dużo /40%/ oleju i witaminy A, B9, B15. Pestki dyni od wieków stosowane były jako lek przeciw pasożytom przewodu pokarmowego,
a także ze względu na dużą zawartość cynku, używane przez mężczyzn w walce z bezpłodnością
i rakiem prostaty.

Sezam
Zawiera duże ilości tłuszczu /ok. 50/, wiele witamin i składników mineralnych. Wskazany w okresie dojrzewania gdyż dostarcza egzogenne kwasy tłuszczowe, kwas linolowy i białka potrzebne organizmowi w okresie wzrostu.

Mak
Nasiona maku są niezwykle bogate w błonnik /20 % masy całkowitej/ oraz witaminy A, C, D, E. Zawierają też wapń, magnez, żelazo i potas. Mak dobrze wpływa na trawienie, wiąże cholesterol
i przeciwdziała miażdżycy.

W górę^