Strona główna - Oferta Centrum - Warsztaty/wyjazdy - Kim jesteśmy - Kontakt - Mapa Strony

"Zobacz - w małym żołędziu drzemie potężny dąb, z niepozornego jajka wykluwa się piękny ptak. Pamiętaj, że w najwznioślejszej wizji twojej duszy zawsze rodzi się Anioł... Marzenia są nasionami rzeczywistości, więc rozsiewaj je świadomie i mądrze"
 
Metoda Montignac

 
 

Dietę tę opracował francuski biznesmen Michael Montignac.
Według niego tyjemy głównie przez węglowodany.
Jak to się dzieje?
Otóż, jeśli zjemy ich za dużo, lub są one niewłaściwej jakości, poziom cukru we krwi skacze w górę, a to z kolei oddziałuje
na trzustkę powodując nadprodukcję insuliny. Efektem tego jest obniżenie poziomu cukru we krwi poniżej normy, przez
co ponownie rośnie łaknienie zjedzenia czegoś słodkiego.

W tym samym czasie nadwyżki insuliny w naszym organizmie pobudzają do działania enzymy odpowiedzialne za budowanie tkanki tłuszczowej, a także spowalniają pracę tych enzymów, które są odpowiedzialne za rozkładanie tłuszczu.
Sama dieta to po prostu staranne i odpowiednie łączenie pokarmów, oparte na określonej wysokości wskaźnika IG.
IG to skrót od Indeksu Glikemicznego określającego reakcję organizmu na produkty, w których skład wchodzi cukier. Podstawę stanowi glukoza, dla której współczynnik IG wynosi 100.
Odpowiednio skomponowany posiłek zgodny z dietą Montignac zawierać powinien produkty nie przekraczające wartości 50 IG. Czym niższe IG tym szybciej i łatwiej chudniemy, ponieważ trzustka nie jest obciążona nadmiarem cukru.

Dieta podzielona została na II fazy:

I - zrzucanie wagi. Oto jej podstawowe zasady:

nasze posiłki powinny mieć jak najniższy współczynnik IG
staramy się jeść 3, 4 posiłki dziennie, mniej więcej co 3 godziny
dziennie wypijamy 2 litry niegazowanej wody /między posiłkami/
dziennie spożywamy 1 gram białka na każdy kilogram naszej wagi
wykluczamy ze swojej diety cukier, ograniczamy słodziki, unikamy mocnej kawy i herbaty
dozwolone są niewielkie ilości alkoholu /szklanka piwa, kieliszek wina/ oraz gorzka czekolada
/powyżej 70% kakao/
można spożywać:
1. pieczywo z pełnej mąki; na śniadanie bez ograniczeń, na obiad i kolację tylko wyjątkowo
2. nabiał, ale tylko niskotłuszczowy
3. warzywa bogate w błonnik /kapusta, brokuły, sałata/
4. owoce tylko surowe, 30 minut przed śniadaniem lub 3 godz. po posiłku
5. makaron wyłącznie z mąki durum, gotowany al dente
6. sery możemy jeść tylko po obiedzie
7. wystrzegamy się ziemniaków zastępując je soją, soczewicą, fasolą, grochem, pieczarkami
w posiłkach łączymy tylko węglowodany z białkami lub tłuszcze z białkami.
Węglowodany:
1. chleby pełnoziarniste
2. kasze
3. ryż naturalny
4. makaron z pszenicy durum
Tłuszcze:
1. jajka
2. tłuste sery
3. śmietana
4. majonez

II - utrzymanie wagi
Jest to kolejny etap po zrzuceniu zbędnych kilogramów. Staramy się nadal spożywać węglowodany
o IG nie wyższym niż 50, ale stopniowo łącząc je z tłuszczami.

Dieta powinna trwać około 2, 3 miesięcy, lub dłużej. Jeżeli po powrocie do dawnej diety pogorszy
się nasze samopoczucie i znowu zaczniemy przybierać na wadze, oznacza to, że nasza trzustka
nie działa prawidłowo i metoda Montingnac powinna się stać naszą stałą dietą.
Jej zaletami poza redukcją tkanki tłuszczowej jest regulacja naszego metabolizmu, wzmocnienie odporności, wzrost poziom energii i ochrona przed cukrzycą.

 

Przykład menu

Śniadanie
sok jabłkowy, pomarańcza, kiwi, jagody, muesli z mlekiem 0% lub sojowym
słaba herbata lub kawa, jajecznica z 2,3 jaj, szczypiorek, sałatka z pomidorów, papryki, chilli, cebuli, mięty i pietruszki z sosem winegret
sałatka z sałaty, fety, pomidorów, cebuli, papryki zielonej, oliwek, czosnku, oregano, pieprzu
i soli z sosem winegret z cytryna, słaba kawa lub herbata

 

Obiad
zupa ogórkowa, gołąbki z pieczarkami w sosie pomidorowym, pieczone jabłko
zupa fasolowa, surówka z kiszonej kapusty, soczewica, ser żółty
zupa jarzynowa bez marchwi, ryba z pieczarkami, ryż brązowy, kiszone ogórki

 

Kolacja
krem z brokułów, pomidor, ogórek
zupa z soczewicy, wędzony łosoś
tofu duszone w warzywach, jogurt naturalny

 

Wartości IG wybranych produktów
 

Owoce

wiśnie 25
grejpfrut 25
brzoskwinie 29
śliwki 30
jabłka 35
truskawki 40
pomarańcze 40
Owoce
gruszki 42
winogrona 50
 banany 52
ananas 59
melon 65
kiwi 83
arbuz 90
Warzywa
papryka 10
kalafior 10
pomidory 15
kapusta 15
buraki 75
marchewka 85
ziemniaki gotow. 95
Prod. mleczne
jogurt 0% 27
mleko 3% 30
mleko zagęszcz. 30
kwaśne mleko 32
jogurt owocowy 42
mleko chude 45
lody 80
Pieczywo
pumpernikiel 46
chleb żytni 58
chleb pszenny 70
suchary 75
ciastka ryżowe 80
bagietka 85
chleb tostowy   95
Zboża
żyto 34
pszenica 41
otręby 45
kasza gryczana 54
ryż brązowy 55
ryż biały 64
kukurydza 73
Strączkowe
soja 20
soczewica czerw. 26
fasola szparag. 30
fasola biała 30
groch 32
cieciorka 35
groszek zielony 45
Przekąski
orzechy ziemne 15
czekolada gorzka 25
czekolada mlecz. 43
baton Snickers  57
popcorn 65
chipsy ziemniacz. 90
żelki 104
Napoje
pomidorowy 38
jabłkowy 41
z marchwi 43
grejpfrutowy 44
ananasowy 46
pomarańczowy 52
Coca Cola 63
Słodycze
biszkopt 54
bezy 67
wafle 76
naleśnik 85
tort 87
pączki 95
drożdżówki 92
Dania
paluszki rybne 38
ryba 38
zupa pomidor. 38
kopytka 70
porcja pizzy 86
frytki 90
 ziemniaki puree 90
Inne
jabłka suszone 29
morele suszone 40
rodzynki 65
dżemy 70
cukier biały 75
miód 80
glukoza 100

W górę^